مدیریت نمایش در استان ها از حالت سلیقه ای خارج شود


معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان بوشهر گفت:‌ نخستين کاری که باید براي پيشرفت مراكز استاني در بخش هنرهاي نمايشي کرد اين است كه مدیریت نمایش در استان ها را از حالت سلیقه ای خارج كنيم تا از یک دستور العمل مشخص و واحد برخوردار شود.
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري، فريد مير شكار عضو هيأت انتخاب آثار كميته هنرهاي نمايشي با بيان اين مطلب افزود: نخستين کاری که باید براي پيشرفت مراكز استاني در بخش هنرهاي نمايشي کرد اين است كه مدیریت نمایش در استان ها را از حالت سلیقه ای خارج كنيم تا از یک دستور العمل مشخص و واحد برخوردار شود. البته قبول داريم که همواره سلیقه ها در کارها وجود دارند و مداخله مي كنند اما به نظر من اگر در مدیریت به یک نظر کامل و واحد برسیم نتيجه بهتري خواهيم گرفت که این امر با برگزاري نشست های مسئوولین واحد های نمایش استانی با هم و مدیران استانها ميسر مي شود.
وي ادامه داد: دومين راهكار، امکان استفاده از تمامی قابلیت های تئاتر استان ها با ایجاد راه کارهایی برای تولید در جهت تفکرات حوزه هنری است که این مهم نيز با برپايي نشست های دوره ای (هفتگی ، ماهانه) و کارگاه هایی که توسط خود این عزیزان برگزار می شود، امکان پذیر است. سوم آموزش های کاربردی. چهارم نباید محدودیت در قالب های اجرایی برای کارگردان ها به وجود آورد چرا که اندیشه های هر اثر نمایشی در حوزه مهم تر است . پنجم ، باید فضای مناسب را برای هنرمندان جوان به وجود آورد و در کنار تولید آثار ، آموزش تکنیکی و شناخت ارزش های انسانی و توجه به خواست های آنها را در حوزه مد نظر قرار داد . هیچ جوانی در بدو حضورش در هر رشته هنری نمی تواند آثاری قوی خلق کند لذا نیاز به زمان و حوصله و آموزش و توجه خاص دارد انتظار زود بازدهی از جوانان اشتباه است باید در حوزه برای این قشر نیز شرایط خاص خودشان را ایجاد کرد.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به آثار پذيرفته شده در مرحله انتخاب آثار كميته هنرهاي نمايشي بيان كرد: جشنواره تولیدات ماحصل آثار تولیدی حوزه های هنری است که به نوعی برای جشنواره ماه آماده شده اند لذا بیشتر این آثار که به بخش مسابقه جشنواره تولیدات راه پیدا می کنند نمایش های جشنواره ماه هستند که یا در جشنواره پذیرفته شده اند و یا نه ولی چون گزیده های تولیدات حوزه هنری به جشنواره تولیدات راه پیدا می کنند یقیناً نمایش هایی قوی تر و بهتری هستند.
وي تاكيد كرد: در اين دوره از جشنواره تولیدات استاني، آثاری قابل قبول تري حضور دارند که بسیار به هم نزدیک بودند و ارزشیابی آنها نیاز به تامل بیشتری داشت البته انتظار هم همین است که در جشنواره تولیدات برترین های تولیدی استان ها حضور داشته باشد و می توان گفت آثار راه یافته جهت ارزیابی اولیه در این دوره از جشنواره ارزشی تر و تکنیکی تر و در کل نمایشي تر بودند و اگر هم چنان سعی شود که آثار از طرف استان ها درست انتخاب شود جشنواره تولیدات استاني یکی از بهترین جشنواره های حوزه هنري خواهد بود.
مير شكار نگاه تئاتر حوزه را توجه به ارزش های جامعه انسانی دانست و بيان كرد: تئاتر حوزه ارزش های جامعه انسانی و انسانیت را در نظر دارد. همواره به انسان به عنوان اشرف مخلوقات نگاه می کند، برای همین مفاهیم در تئاتر حوزه جایگاه ویژه ای دارد. هرچند که تا جایگاهی که در نظر داریم فاصله است اما همین اندیشه ارزشی که محور نمایش های حوزه است غنیمت است . یاد آور می شوم که تئاتر حوزه با تلاش وافری در استان ها خود را نگه داشته و اهداف حوزه هنری را دنبال می کند اما متاسفانه بهای لازم از طرف حوزه هنری کشور به آنها داده نمی شود و همواره به دنبال اسم ها و نگاه برتری تئاتر تهران نسبت به استانها هستند که دارد آسیب جدی را به پیکره تئاتر حوزه که فکر کنم اصل آن همین جوان های شهرستانی هستند وارد می کند.
وي خاطرنشان كرد: باید تئاتر حوزه را فراتر از یک شکل اجرایی دید و توجه بیشتری به آن کرد چرا که پتانسیل لازم را براي رسيدن به جایگاهی ویژه در تئاتر انسانیت محور و معنا گرا دارد، هرچند این گونه اصطلاحات به خوبی دارای تعریف روشنی نیستند اما حوزه هنری تلاش می کند تا به یک تواتر سالم برسد كه خود نشانگر جایگاه ، اهمیت و خلوص تئاتر حوزه هنری است.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره